Witkacy, obraz

173,00 535,00 

Witkacy, obraz

173,00 570,00 

Witkacy, obraz

159,00 544,00 

Witkacy, obraz

188,00 616,00 

Witkacy, obraz

159,00 544,00 

Witkacy, obraz

159,00 544,00 

Witkacy, obraz

173,00 570,00 

Witkacy, obraz

173,00 570,00 

Witkacy, obraz

173,00 570,00 

Witkacy, obraz

173,00 570,00 

Witkacy, obraz

173,00 535,00 

Witkacy, obraz

159,00 544,00 

Witkacy – obrazy
Witkacy a dokładniej rzecz ujmując Stanisław Ignacy Witkiewicz to żyjący i tworzący w latach 1885-1939 polski malarz, pisarz, filozof, dramaturg i fotografik. Jego działalność odcisnęła silne piętno na polskiej sztuce w drugiej połowie dziewiętnastego i początkach dwudziestego wieku. Dzisiaj jego twórczość dominuje zdecydowanie w góralskiej architekturze stanowiąc jeden z najbardziej charakterystycznych symboli na Podhalu.

W jego sztuce łączącej różne style pojawiały się między innymi inspiracje romantyzmem i symbolizmem. Do najsłynniejszych dzieł Stanisława Witkiewicza zalicza się takie obrazy jak „Ranny powstaniec”, „Portret Wojciecha Roja”, „Czarny Staw” czy „Uroczysko leśne”.

W swych obrazach Witkacy maskował motywy zaczerpnięte z malarstwa Edvarda Muncha, który odzwierciedlał główne tezy „metafizyki płci”. Pierwsze prace Witkacego stały się zalążkiem koncepcji pastiszu, parodii i groteski, którą potem rozwijał w swojej dojrzałej twórczości.

Charakterystyczną teorią sztuki dla Witkacego, którą wprowadził w okresie formistycznym była ta której główne założenie opierało się na definicji „formy absolutnej” bądź inaczej „czystej formy”. Stanowiła ona w jego przekonaniu istotę dzieła sztuki. Witkacy wskazywał, że jest to jedność składających się na nią wielu rozmaitych elementów jakościowych. W myśl tej teorii w jego dziełach pojawiał się metafizyczny niepokój, który – jak wskazywał Witkacy – bronił się przed poczuciem osamotnienia. Witkacy uważał, że narastające nienasycenie formą, które spowodowane jest zanikaniem duchowości w ludzkiej egzystencji prowadzi do ciągłych komplikacji mających bezpośredni wpływ na przeżywanie i rozumienie emocji.

Najczęściej bohaterami jego prac byli pół-ludzie i pół-zwierzęta. Giętkie linie, spazmatyczne gesty i groteskowe kształty to cechy charakterystyczne obrazów Witkacego. Tworzące pozorny chaos, w istocie miały za zadanie ukazać moment metafizycznego zjednoczenia z absolutum, którego poszukiwał Witkacy.

W 1924 roku Witkacy zdeklarował rezygnację z twórczości artystycznej na rzecz wykonywania na zamówienie portretów. Rezygnację z malarstwa olejnego motywował faktem, że nie jest ono już w stanie wyrażać czystej formy, która była w jego przekonaniu pierwotnym składnikiem sztuki odwołującej się i nastawionej na dotarcie do wrażliwości odbiorcy i jego uczuć metafizycznych. Postanowił więc rozwinąć swoją twórczość portretową, nadając jej nieco przekornie i ironicznie nazwę „Firma Portretowa S.I. Witkiewicz”, nawiązującą do seryjnie malowanych portretów, które każdy mógł zamówić za określone wynagrodzenie. Portrety te w regulaminie „firmy” zostały podzielone na 5 typów (A, B, C, D, E) i określały przeznaczenie oraz sposób wykonania portretu. Mimo, że Witkacy nie cenił swoich portretów zbyt wysoko to jednak one ostatecznie okazały się tym z czego został najbardziej zapamiętany.

Dzisiaj obrazy Witkacego w oryginale możemy zobaczyć m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie i Krakowie, Muzeum Podlaskim w Białymstoku oraz Muzeum Sztuki w Łodzi. Reprodukcje na własny użytek z kolei możemy nabyć w nowoczesnej drukarni BoszArt, wykonującej zlecenia na indywidualne zamówienie. Ceny reprodukcji obrazów Witkacego znajdują się w przedziale cenowym od 120 do 520 złotych.